Exporturile de tehnică militară şi armament ale României s-au ridicat anul trecut la valoarea de aproximativ 156 de milioane de euro, cu doar 2% mai puţin decât anul precedent. Industria de armament a României a reuşit să piardă clienţi de la care câştigase sume mari în anii trecuţi, mai ales din Europa, însă a atras alţii noi, care au cheltuit sume la fel de importante, din Orientul Mijlociu, Asia şi Africa. SUA rămân cel mai important client de armament al României, la fel ca de altfel în ultimii 6 ani, ajungând în 2015 să cheltuiască o sumă record pe tehnica militară românească: peste 60 de milioane de euro, adică aproape 40% din totalul exporturilor româneşti de armament. Surprizele de pe această listă de clienţi din 2015 le constituie Arabia Saudită şi Gabon, ţări cu care România a mai lucrat în domeniu în trecut, însă niciodată la acest nivel financiar, de aproximativ 15 milioane de euro fiecare. Apariţii surpriză, cu sume importante, sunt şi ţări precum Serbia, Ungaria, Italia sau Canada, cu care România a avut relaţii nesemnificative sau inexistente în ultimii 6 ani, în acest domeniu. Bulgaria, Turcia şi Franţa sunt clienţii constanţi de arme româneşti care şi-au crescut cel mai mult achiziţiile faţă de anul precedent.

Nivelul exporturilor de armament şi tehnică militară ale României s-au menţinut în 2015 aproximativ la fel cu anul precedent, ridicându-se la peste 156 de milioane de euro, adică cu mai puţin de 2% în minus faţă de 2014. România a mai câştigat în 2015 49,51 milioane de euro din operaţiunile de tranzit şi transbordare de armament, desfăşurate pe teritoriul românesc, precum şi 5,27 milioane de euro din intermedierea unor tranzacţii de armament între alte state, conform rapoartelor trimestriale ale Departamentului pentru Controlul Exporturilor (ANCEX), din subordinea MAE, consultate de gândul.

În 2015, SUA au rămas cel mai important client de armament românesc, atingând un nivel record al achiziţiilor din ultimii 6 ani. România a câştigat noi pieţe pentru tehnica sa militară, vânzând pentru sume importante în Arabia Saudită sau Gabon, clienţi mai vechi ai armamentului românesc, însă care în ultimii ani dispăruseră de pe lista de cumpărători. Turcia, Bulgaria şi Franţa şi-au mărit semnificativ achiziţiile de arme româneşti, de şase ori, respectiv de trei şi de peste două ori faţă de anul precedent. Clienţi precum Serbia, Ungaria, Canada sau Italia, care nu existau sau făcea achiziţii infime în anii trecuţi, au cheltuit milioane de euro pe tehnica militară românească în 2015. O apariţie nouă pe piaţa de armament românesc este şi Africa de Sud, deşi la un nivel mic.

Totuşi, în 2015 de pe lista clienţilor de armament românesc au dispărut nume importante.Olanda, Norvegia, Macedonia sau Slovacia, care în 2014 (Olanda mai ales în anii 2012-2013) făcuseră achiziţii semnificative, au dispărut în 2015 sau şi-au redus drastic importurile din România.Marocul, unul dintre cei mai importanţi clienţi de elicoptere militare româneşti, şi-a redus de asemenea achiziţiile în 2015, la fel ca şi Marea Britanie sau Mozambic.

Creşteri importante ale achiziţiilor de armament românesc au înregistrat şi India, Liban sau Azerbaidjan. De asemenea, Emiratele Arabe Unite au revenit pe piaţa de armament din România.

 

www.gandul.info.ro

LEAVE A REPLY