În timp ce președintele PSD, Marcel Ciolacu, își dorește chiar legiferarea de urgență a legii anti fake news, care duce, inevitabil, la cenzura presei, și nu înțelege gravitatea măsurilor prezentate în decret, apar două voci importante, atât din PSD, cât și din ALDE, care adresează ambiguitatea decretului prezidențial, care lasă o poartă deschisă pentru abuzuri:

„Președintele României instituie starea de urgență și cere Parlamentului încuviințarea măsurii. De aceea, decretul Președintelui nu trebuie să conțină decât:

1. Instituirea stării de urgență

2. Durata stării de urgență

3. Întinderea teritorială a stării de urgență

4. Măsurile de urgență prin stabilirea – autorităților competente, tipurile de acte, limitele măsurilor. Nimic altceva!

Un asemenea decret nu poate fi modificat sau completat de Parlament, ci doar aprobat sau respins în cadrul procedurii de încuviințare a măsurii.Decretul 195/2020 conține:- restrângeri ale drepturilor și libertăților fundamentale, încălcând dispozițiile art. 53 din Constituția României care statuează că aceste lucruri pot fi făcute doar prin lege, – derogări de la dispoziții conținute de legi și ordonanțe, ceea ce, de asemenea, nu se poate face decât prin acte normative cu putere de lege.

Decretul prezidențial NU ESTE LEGE și nu are putere de lege! Pe durata stării de urgență, Parlamentul nu poate fi dizolvat, ori suspendat, și nu îi pot fi preluate atribuțiile, total sau parțial, de către o altă autoritate.

Toate restrângerile de drepturi, derogările de la lege și celelalte măsuri de urgență necesare prevenirii și combaterii efectelor COVID-19 trebuie stabilite prin ordonanță de urgență a Guvernului, cu respectarea limitelor stabilite prin decretul prin care s-a instituit starea de urgență!

#izolațidevirusnuderăspundere #datorienuabuz”, a scris senatorul PSD Șerban Nicolae pe Facebook.

„Președintele României a decretat stare de urgență în România. A făcut-o târziu și printr-un document foarte vag, care nu lămurește mare lucru. Mă îngrijorează că suntem nevoiți să ne punem toată speranța într-un guvern care nu a performat nici în vremuri normale și nu știu cum o să facă față acum.

Mie mi se pare că dl Iohannis a făcut rapid trei pași în spate și vrea să se extragă din gestionarea crizei. Doar așa îmi explic decretul cețos pe care l-a semnat locatarul de la Cotroceni.Ca toți cei care au avut răbdarea să citească decretul am o tonă de întrebări.

De ce era nevoie să se suspende dreptul la inviolabilitatea domiciliului? Au de gând să facă percheziții masive fără mandate de la judecător?

De ce era nevoie să se suspende dreptul la învățătură? Nu era mai bine să trecem în această perioadă limitată la învățământul online? Oricum copiii ne stau toată ziua pe telefoane și tablete. Puteau să o facă cu mai mult folos.

Înțeleg rațiunea pentru care lucrul cu publicul, inclusiv în sistemul de justiție, este limitat și cele mai multe cauze se amână. Ce mă pune pe gânduri este faptul că cele care rămân vor fi judecate la foc automat „inclusiv cu termene de la o zi la alta” și asta poate pune inculpații în imposibilitatea de a se apăra corespunzător.

îngrijorează că nu există decât referiri palide la măsurile care trebuie luate în vederea limitării efectelor economice ale crizei și suntem din nou pasați la guvernul Orban, mai exact la dl Cîțu, cel care a fugit din fața Parlamentului de frică să nu fie votat.Lipsa acestor măsuri ne va împiedica să ne reluăm viața normală atunci când criza medicală va trece. Neadoptarea de măsuri rapide pune în pericol zeci de mii de companii mici și mijlocii și sute de mii de locuri de muncă.

Și, nu în ultimul rând, mă așteptam ca în discursul dlui Iohannis să văd puțină compasiune, puțin sentiment. În loc de asta am văzut un președinte care a citit, neconvingător, un text care i-a fost scris, probabil, de niște subordonați, nici ei convinși de măsurile din document.”, a declarat fostul premier, Călin Popescu Tăriceanu.