Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat propune o campanie de responsabilizare și instruire a membrilor comisiei de cenzori din cadrul asociațiilor de proprietari, în contextul în care, miercuri, deputații au adoptat un proiect de lege prin care asociațiile de proprietari sunt obligate să afișeze modalitatea de calcul al cheltuielilor de întreținere pentru fiecare apartament.

“Putem afișa sute de foi la avizier, dar fără cunoașterea legii de către proprietari, fără implicarea acestora, fără comisia de cenzori, președinte și comitet — responsabili și cunoscători ai reglementărilor, nu vom face decât să luăm act de problemele ivite și nu vom preveni situațiile nedorite! Propunem o campanie de responsabilizare și instruire a membrilor comisiei de cenzori și o colaborare eficientă a reprezentanților autorităților locale cu aceștia”, se arată într-un comunicat transmis AGERPRES de Liga Habitat.

Sursa citată menționează că legea 230/ 2007 (pusă în aplicare de HG 1588/ 2007) are deja prevederi clare cu privire la dreptul proprietarului de a fi informat.

“Problema o reprezintă nerespectarea/ neaplicarea acestor prevederi și neimplicarea autorităților în sancționarea încălcărilor semnalate”, a precizat Liga Habitat.

Spre exemplificare, se precizează că în 2015 au intrat în vigoare două legi pentru modificarea Legii asociațiilor de proprietari. Dacă una face referire la informarea trimestrială cu privire la situația financiară a asociației, cealaltă oferă proprietarilor posibilitatea de a cere adeverințe cu situația cheltuielilor defalcate privind întreținerea. Totuși, până în prezent nu există norme, precizări sau instrucțiuni despre cum se vor aplica aceste prevederi, se arată în comunicat.

Astfel, conform HG 1588/ 2007, membrii asociației au dreptul să cunoască toate aspectele ce țin de activitatea asociației și să aibă acces, la cerere, la orice document al acesteia, dar și să primească explicații cu privire la calculul cotei de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari și, eventual, să o conteste.

Totodată, potrivit prevederilor actuale ale legii 230/ 2007, proprietarii au dreptul să cunoască toate aspectele ce țin de activitatea asociației și au acces, la cerere, la orice document al acesteia. Administratorul trebuie să informeze trimestrial, în scris sau prin poșta electronică, membrii asociației de proprietari, cu privire la situația financiară cuprinzând toate elementele de cheltuieli, venituri, încasări și plăți aferente asociației de proprietari. De asemenea, consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor județene, respectiv al Consiliului General al Municipiului București, exercită controlul asupra activității financiar-contabile din cadrul asociațiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociației de proprietari.

Proiectul de lege, adoptat miercuri de către deputați, prevede că asociația de proprietari, prin grija președintelui, va afișa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor, modalitatea de calcul în urma căruia au rezultat sumele lunare de plată. Neîndeplinirea acestor obligații se sancționează cu amendă de la 500 de lei la 3.000 de lei.

AGERPRES/(AS — autor: Irinela Vișan, editor: Andreea Rotaru, editor online: Alexandra Cruceru)

LEAVE A REPLY