Nicolas Maure, adus de alianța Renault-Nissan să redreseze AvtoVAZ, intră în bârlogul leului, unde predecesorul său s-a confruntat cu declinul vânzărilor și interesele financiare puternice din rândul acționarilor, furnizorilor și angajaților, transmite Reuters.

Francezul în vârstă de 55 de ani va continua probabil măsurile de reducere a forței de muncă și îndepărtarea furnizorilor de componente de calitate inferioară, deși într-un ritm mai lent decât ultimul director, încercând să evite coliziunea cu cei care doresc menținerea unui status quo.

AvtoVAZ, producătorul Lada, cel mai bine vândut brand din Rusia, și cel mai mare producător auto al țării după vânzări, se confruntă cu dificultăți financiare. Pierderile AvtoVAZ s-au triplat, de la 25 de miliarde de ruble în 2014, până la 73,85 miliarde de ruble (930 de milioane de dolari) anul trecut. Renault a decis să deprecieze valoarea investiției sale la AvtoVAZ cu 225 milioane de euro, până la 91 milioane de euro.

Maure a fost numit marți director general, înlocuindu-l pe suedezul Bo Andersson, victimă a recesiunii din Rusia, care a afectat vânzările auto, și criticat de acționarii ruși ai AvtoVAZ pentru concedierea muncitorilor.

Până acum, Maure a fost directorul general al Groupe Renault Romania și CEO al Automobile Dacia, având astfel experiența de a lucra într-un fost stat comunist și de trata cu sindicatele. Dar problemele cu care se va confruntă la fabrica AvtoVAZ de la Togliatti sunt diferite.

Un director a fost împușcat mortal de la colapsul comunismului în Rusia — un incident legat de crima organizată, care în acea perioadă infecta industria auto — și în ultimii ani, mulți angajați importanți de la Togliatti se deplasau cu escorte.

AvtoVAZ și-a modernizat procesul de fabricație și liniile de producție, îmbunătățindu-și semnificativ calitatea produselor. Rămânem optimiști privind viitorul pe termen lung al pieței din Rusia și al AvtoVAZ, ca lider al pieței interne, a afirmat Carlos Ghosn, șeful alianței Renault-Nissan și președintele AvtoVAZ. Renault deține o participație de 50% la compania holding care controlează AvtoVAZ, în timp ce partenerul nipon Nissan Motor Co. deține un pachet de 17,13%, iar corporația rusă de stat Rostec are un pachet de 32,87%.

Maure, care lucrează de 16 ani pentru Renault, și-a decorat biroul din România cu multe mașini în miniatură. În perioada în care a condus Automobile Dacia SA, a purtat negocieri salariale dure cu sindicatele, care amenințau cu greve. Conducerea a ridicat problema posibilității mutării producției în Maroc, unde există o fabrică Renault mai competitivă în orașul Tangiers, dacă salariile din România cresc prea mult. În final, cele două părți au ajuns la un acord privind majorarea salariilor cu 5% și acordarea unui bonus pentru 2016. Cu toate acestea, afacerea Dacia este în creștere, spre deosebire de AvtoVAZ, afectat de declinul economiei ruse. Modelul Lada este afectat și de concurența rivalelor sud-coreene Kia și Hyundai și a altor branduri.

Bo Andersson a răspuns dificultăților din Rusia cu concedieri. În 2014 și 2015, compania a renunțat la 20.000 din cei 65.000 de angajați. Aceste concedieri i-au afectat semnificativ pe locuitorii din Togliatti, un oraș dominat de AvtoVAZ și furnizorii săi. Problema concedierilor este una sensibilă pentru Kremlin, pe fondul creșterii tulburărilor sociale provocate de recesiune.

 

Sursa: www.agerpres.ro

 

LEAVE A REPLY