Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a luat decizia de a nu mai permite persoanelor publice din România să fie obiectul reclamelor la jocurile de noroc, după cum s-a votat în cea mai recentă întrunire a membrilor acestei instituții din țara noastră. Inițiativa promulgată va intra în vigoare în trei luni de zile, dar, până la acel moment, mai multe entități, printre care câteva case de pariuri sportive de pe piață, dar și Federația Română de Fotbal, condamnă hotărârea și încearcă să oprească concretizarea acestui demers.
Membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au decis, de curând, ca persoanele publice din România să nu mai poată accepta implicarea în proiecte de tip „reclamă” la jocurile de noroc, urmând ca în decurs de 90 de zile, modificările aduse legii să intre în vigoare și să fie respectate de toate părțile de pe această piață de activitate.
Celebritățile din țara noastră nu vor mai avea voie să fie în centrul spațiilor publicitare ce sunt strâns legate de jocurile de noroc, interdicția fiind valabilă atât în zona radiofonică, respectiv, în domeniul televiziunii, cât și în acțiunile din mediul digital ale acestora.
„Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalităţi ale vieţii publice, culturale, ştiinţifice, sportive sau de alte persoane, care, datorită notorietăţii în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri”, se transmite în interiorul noului articol inclus în codul audiovizualului din România, conform sursei oficiale.
Federația Română de Fotbal, dar și instituții care operează în industria jocurilor de noroc, pe lângă organe abilitate în domeniu, precum Federația Organizatorilor Jocurilor de Noroc, respectiv, Biroul Român de Audit Transmedia, nu percep hotărârea consiliului în cauză drept una de bun augur și sunt interesate să condamne această inițiativă, înainte ca ea să devină legală.
Până în acest moment, tentativele instituțiilor menționate anterior de a bloca implementarea acestei decizii în monitorul oficial au fost respinse de către entitățile specializate, iar traseul includerii inițiativei sub formă de lege nu mai poate fi perturbat. După o dezbatere care a durat aproximativ 10 ore, membrii Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) au adoptat această decizie care va deveni general valabilă în următoarele trei luni de zile.
“A fost un cod foarte greu, o muncă foarte lungă, am ascultat pe toată lumea şi cred că cel mai important de menţionat este că este un cod mult mai aproape de realitate, curajos şi care aduce nu doar clarificări care ţin de radiodifuzori, ci vine şi în întâmpinarea protejării publicului”, a declarat, la finalul şedinţei, vicepreşedintele Consiliului, Valentin Jucan, potrivit datelor de pe site-ul oficial.
Începutul săptămânii viitoare va marca transmiterea documentului necesar către forurile decizionale, pentru ca legea să fie inclusă în monitorul oficial. Răzvan Raț, Ilie Dumitrescu, Gabi Balint, Antonia, Ruby, Ilie Năstase, Dumitru Dragomir, Ioan Becali sunt doar câteva dintre numele de pe lista vedetelor din România care au apărut regulat de-a lungul timpului în diverse reclame la jocurile de noroc.
Membrii Consiliului Național al Audiovizualului au făcut referire, atunci când au prelucrat această hotărâre, și la importanța protejării minorilor din a lua, încă de la o vârstă fragedă, contactul cu industria jocurilor de noroc. În cuprinsul documentului, un paragraf redactat atestă necesitatea marcării acestor spații publicitare și abordarea unui comportament care să nu îndemne copiii la a „cădea pradă” unor asemenea vicii, după cum urmează:
„În cazul serviciilor media audiovizuale la cerere, furnizate prin orice mijloc, programele audiovizuale care conţin jocuri de noroc, precum şi spoturile publicitare care promovează astfel de jocuri, trebuie să se difuzeze cu respectarea protecţiei minorilor”, se precizează în în dezvoltarea unui articol din Codul Audiovizual.
Echipele din Superligă, în sezonul 2024/2025, au deschis contracte de sponsorizare cu mai multe case de pariuri sportive, 15 din 16 formații din primul eșalon al fotbalului românesc fiind într-o strânsă relație de colaborare cu un actor sau cu mai mulți de pe piața jocurilor noroc, după cum se arată într-un raport realizat de Gozalo.ro.